Project cliënten kiezen hun professional
In het vierde kwartaal van 2012 zijn Bureau Jeugdzorg, Rubicon en XONAR gestart met het project ‘Cliënten kiezen hun professional’. Het gaat om een door de Provincie Limburg gefinancierd experiment waarbij wordt gekeken of het goed zou zijn om cliënten via matchingsgesprekken hun eigen hulpverlener te laten kiezen. En zo ja, hoe dat dan het best aangepakt zou kunnen worden.
In de eerste fasen van het project zijn de nodige voorbereidingen getroffen en keuzes gemaakt over de manier waarop het experiment zou moeten worden uitgevoerd (zie het
eerste artikel
over dit project). In januari kon worden gestart met de matchingsgesprekken. De eerste resultaten zijn inmiddels binnen …. Projectleider Jos Mevis (projectbureau Queresta) licht de actuele stand van zaken toe.
De eerste matchingsgesprekken zijn geweest. Hoe hebben jullie cliënten en hulpverleners voor de gesprekken geselecteerd? Wilden mensen graag meedoen?
“Er is bij alle drie de deelnemende instellingen gekozen voor een of enkele hulpvormen die aan het experiment meedoen. De bij deze hulpvormen betrokken professionals nemen als het ware automatisch deel aan de pilot
.
Het enthousiasme om deel te nemen aan de matchingsgesprekken is groot” stelt Jos tevreden vast, “Op enkele uitzonderingen na (een paar professionals hebben in de voorgesprekken om verschillende redenen aangegeven niet veel heil in de matchingsgesprekken te zien) was de motivatie groot. Professionals vinden het eigenlijk vanzelfsprekend dat cliënten mogen meepraten over het hulpverleningsproces en –dus- betrokken worden bij de keuze van de hulpverlener.”
“Maar het is ook spannend en roept vragen op”, zo merkte Jos. “Immers: op basis waarván zullen cliënten gaan kiezen ? Kunnen cliënten wel ‘de juiste’ keuze maken ? Kiezen zij niet voor de gemakkelijkste weg ? En …. nog zo’n punt dat zo nu en dan voor twijfels zorgt; wat gebeurt er als ik niet (meer) gekozen wordt?”
“Voor cliënten geldt in z’n algemeenheid (uit de reacties die mij tot nu toe bereiken) dat men met name veel waardering heeft voor het feit dat men
betrokken
wordt bij de keuze. Men ervaart dit als een blijk van waardering en voelt zich zeer serieus genomen. Dat blijkt zéker zo belangrijk als het kiezen zélf !!”
Hoe zijn de matchingsgesprekken tot nu toe verlopen?
“De eerste matchingsgesprekken zijn prima verlopen en hebben allemaal tot een keuze voor een hulpverlener geleid. De ervaringen worden, middels een kort ‘interviewtje’ vastgelegd, waardoor we uiteindelijk inzicht krijgen in de gedachten, ideeën én de resultaten van de matching. Ik wil daar in dit kader nog niet te veel over prijs geven. De pilot draait op volle toeren en ik wil de lopende en ‘aanstaande’ matchmomenten niet gaan beïnvloeden door deze eerste ervaringen. Dat zou die ‘nieuwe’ indrukken kunnen vertroebelen.”
De eerste resultaten zijn binnen …. Wat vinden de betrokken cliënten en professionals van de aanpak en (voor zover aan de orde) de matches die gemaakt zijn?
“Tot nu toe overheerst tevredenheid. Er ontstaat al vroeg in de samenwerking een soort overeenstemming. Men ‘start’ als het ware nóg eerder samen…………. en zowel cliënt als professional hebben een rol bij die start. Dat creëert een speciale band, zo lijkt het.”
“Of en welke consequenties dat heeft voor het latere proces is nog niet duidelijk” merkt Jos op. “Dat gaan we nog proberen aan te tonen c.q. te onderbouwen.”
Hoe ziet het vervolg van het project er uit?
“De komende maanden krijgen alle cliënten die instromen binnen één van de gekozen werkvormen de optie voorgelegd dat ze mogen kiezen. Wij verwachten dat verreweg de meeste cliënten hiervan gebruik zullen maken. Reacties en resultaten worden enkele dagen ná de match besproken en vastgelegd in een klein verslagje.”
“Begin juni zullen we de balans opmaken en verslag doen over zowel het proces als over de resultaten ………. indien mogelijk voorzien van een gericht advies over de voortgang. Dat laatste hangt natuurlijk óók van het resultaat af. Dat is vooralsnog een verrassing.”
Tot slot ….
“Graag maak ik nog even van de gelegenheid gebruik om de leden van de projectgroep (Ineke Eickmans, Inge Mercken, Karin Hermans en Piet Jereskes) te prijzen voor hun bijdrage” merkt Jos op. “Zij houden nauw contact met ‘hun’ professionals, wéten wat er speelt. Zij horen de vragen en spelen daar op een bijzonder constructieve en ‘open’ manier op in tijdens bijeenkomsten. Dat is belangrijk én plezierig!”
14 maart 2013