Column: Jeugdzorg, de HEMA en innovatie
Een HEMA-bobo vertelde over de HEMA in Frankrijk. Ze doen daar niet zozeer aan verandering van het assortiment maar organiseren de boel anders. Ze gaan niet meer uit van aanbod van producten, per soort opgedeeld en verspreid over rekken waar de klant moet uitzoeken waar wat staat. Ze draaien het om en richten zich op de klant. Innovatie! aldus de bobo.
Die heeft bv. spullen nodig in verband met persoonlijke verzorging. In plaats van dat die spullen verspreid in rekken liggen, werken ze met ‘integrale kamers’ en dito personeel. Klant komt op ‘badkamer’ en ziet die ingericht met producten die daarmee samenhangen. Van douchegordijnen tot tandpasta’s, van zeepjes tot shampoo’s. Dit is geen productvernieuwing, want gordijn en zeepje blijven het zelfde. Dit is hoe je de dingen anders organiseert.
In de zorg heeft iedereen de mond vol over innovatie. Maar dan gaat het bijna altijd over een nieuw ‘zeepje’, dus product-innovatie. Maar er is in de zorg vooral innovatie nodig qua organisatie.
Lees hier verder ......