9 tips om allochtone jongeren met een LVB te ondersteunen
Het Verwey-Jonker instituut geeft enkele aanbevelingen over hoe allochtone jongeren met een lichte verstandelijke beperking te bereiken en te ondersteunen. Uit onderzoek is gebleken dat zij baat hebben bij ondersteuning in de vorm van bijvoorbeeld een maatje zonder beperking. Maar zij krijgen nu nog te vaak niet de aandacht die zij nodig hebben.
Hoe kunnen welzijnsorganisaties met maatjesprojecten allochtone jongeren met een LVB beter bereiken en ondersteunen?
1.Zoek de jongeren met LVB via het voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs
2.Werk samen met professionals en vrijwilligers die ervaring hebben met allochtone gezinnen
3.Denk goed na over de communicatie: door de LVB te noemen, voelt deze groep zich niet aangesproken. Vertel eerder wat het de jongere kan opleveren.
4.Houd rekening met ouders, in verband met de schaamtecultuur is de communicatie heel belangrijk.
5.Werk met rolmodellen uit de eigen gemeenschap: voorbeelden uit de Turkse en Marokkaanse gemeenschap.
6.Promoot het project ook door filmpjes in de eigen taal. Het gebruik van beeld zorgt ervoor dat mensen zich er een betere voorstelling van kunnen maken en ook analfabeten kunnen zo ook je project begrijpen.
7.Werk met maatjes die een Turkse of Marokkaanse achtergrond hebben. Werf deze niet alleen bij sociale studies, maar ook bij studies als economie en recht.
8.Wees voorzichtig met het matchen van jongens en Turkse of Marokkaanse meisjes. Vriendschappen tussen jongens en meisjes zijn vaak niet mogelijk.
9. Werk samen met bruggenbouwers uit de samenleving, maar houd er wel rekening mee dat er regelmatig een beroep op hen wordt gedaan. Zij worden soms overbelast. Behandel hen als deskundigen die mogelijk niet altijd op vrijwillige basis advies kunnen geven.
Bron: Zorg en Welzijn